Az igény helyett a szükségre fókuszálj

A mindennapi folyamatok, a fejlődés, az ügyféligények kiszolgálása kapcsán számos belső igényt fogalmaznak meg a vállalkozások, amiket aztán több-kevesebb sikerrel igyekeznek kielégíteni. A legtöbb honi cég még nem jött rá, hogy olykor rossz úton jár. Nem valós igényeket akar kielégíteni, a szükséget pedig még csak fel sem ismeri.

Ha igényed van, az nem jelent semmit

Vegyünk egy klasszikus példát, amikor egy cég új munkatársat keres. A kolléga dolga aktatologatás lenne, mert kezd sok lenni a papír, és lassan már egy zseni sem látna át az évek során felhalmozódott tornyokon.

Elsőre jó megoldásnak tűnik új embert felvenni, aki kezeli majd a papírhalmot, rendet tesz és tartja is ezt a jövőben. Elméletileg korrekt a megközelítés, de van ennél jobb is, méghozzá az, amikor a szükségre fókuszálunk.

Jelen esetben ugyanis nem az a lényeg, hogy a papírhalmot kezeljük. Hanem az, hogy van-e olyan irány, olyan átalakulási lehetőség, melyet követően nem keletkezik papírhalom? Vagy ha mégis, lehet-e eleve digitálisan kezelni a dokumentumokat, illetve lehet-e úgy alakítani a folyamatot, hogy már a létrejöttétől fogva rendszerezett a dokumentumtár? A folyamatok áttekintése során rájöhet a cég, hogy nincs is szüksége ennyi papírra.

Nyitna tehát egy új poczíciót a cég, ami csak tüneti kezelés lenne, nem pedig megoldás, ami előre visz és felfelé emel.

Fájni fog, de máshogy nem megy

Ahogy az előbb láttuk, akárcsak az orvoslásban, a cégvezetésben is nagyon könnyű a tüneti kezelések felé menni, és nem megoldani az alap problémát. Magyarországon a legtöbbször az a gond, hogy nem rendszerben gondolkodnak az emberek.

Amikor valaki elkezdi kicsiben, majd a munkatempó, a folyamatok bonyolódása, törvényi szabályozásoknak való megfelelés és még megannyi dolog miatt nőni kezd a csapat létszáma, nem optimalizálják, és legfőképpen nem dokumentálják a cég tevékenységeit.

Ebből idővel egy katyvasz lesz, amit ki lehet fésülni, de az fájni fog. Jobb esetben csak idő kell hozzá, rosszabb esetben komoly energia mindenki részéről, és nem mellesleg pénz.

A szükséget keresd

Át kell tudnod állítani az agyadat, hogy folyamatosan keresd, mit lehetne változtatni, mit lehetne másként, egyszerűbben, jobban, gyorsabban csinálni. A szükséget kell kutatnod, nem pedig tüneti kezelésekként igényt generálni, ami talán nem áll szilárd alapokon.

Sajnos túl sok valótlan igényen alapuló változtatást láttam cégeknél, és ezek a problémát nemhogy nem szüntették meg, még kuszábbá tették a rendszert, még több függőséget alakítottak ki.

Ha magadtól nem megy, ha nem látod a fától az erdőt, kérj segítséget. Számos szakember van, aki kívülről könnyen meglátja, ami neked már fel sem tűnik. Javaslatokkal él, illetve segítségedre lehet az átszervezés megvalósításában is.

Szerző:

Lendvai Norbert

Gyermekként programozó szeretett volna lenni. Végül dolgozott programozóként, de rájött, nem ez az útja, mert számára a programozásban is az önkifejezés a fontos. Művész lelkületű alkotó ember, aki alapvetően introvertált, de furcsa mód, extrovertáltan is működik. Hisz abban, hogy a tudás megosztása viszi előre a világot, és reméli, az emberek végre rájönnek, hogy inkább egymással, mint egymás ellen.