Cut the Rope, avagy vágd el a kötelet

Az okostelefonok megjelenésével a digitális világ egy újabb támadást mért az emberiségre, melyben az idő „elrablása” a cél. Ha elkezdünk játszani egy aranyos köntösbe csomagolt logikai, ügyességi játékkal, az tuti, hogy csak úgy szállnak a percek, órák, napok, hetek. 2010-ben az egyik addiktív játék az iPhone-omon a Cut the Rope volt. Nézzük, miért olyan ellenállhatatlan.

Az első találkozás

2010 tavaszán vettem meg az első iPhone-omat, mely egy iPhone 3GS volt. Nagy ledülettel vetettem bele magam a programok vadászatába. Folyamatosan nézegettem az App Store kínálatát, és töltöttem le az ingyenes megoldásokat, de volt néhány app, melyért pénzt is hajlandó voltam áldozni.

2010. október 8-án, mikor még csak pár napja volt a piacon, úgy 220 Ft-ért megvettem a Cut the Rope-ot, a világ egyik legcukibb karakterével megalkotott ügyességi, logikai játékot. Mondanom sem kell, azonnal beszippantott Om Nom világa.

Cukiság faktor

A készítők biztosra mentek. Előhúzták a cukiság kártyát, és nem féltek használni. A játék egy Om Nom nevű kis zöld lény köré épül, aki (sok emberhez hasonlóan) imádja a cukorkát. Ok, akkor most nézd meg az alábbi képet, és meg fogod érteni, hogy miről beszélek.

Cut the Rope mobilalkalmazás (játék) promóciós képe

A hatalmas szemeivel ha egyszer rád néz, onnantól nem menekülhetsz. Minden egyes alkalommal, minden egyes pályán meg akarod őt etetni.

Cut the Rope, avagy vágd el a kötelet részletei…

Okos mobil, hülye ember?

Ugyan már bő 15 éve léteznek okostelefonok, a többség 2007 után találkozott velük először, és az ezt követő években lett a mindennapjaink szerves része a modern okosteló. A telefon okos, sok mindenre jó, lehetőségei szinte végtelenek. Az ember ezzel együtt okosabb vagy butább lett?

Telefon, mobiltelefon, okostelefon

Ha felcsapjuk a Wikipédia vonatkozó szócikkét, láthatjuk, hogy (a világ sok más dolgához hasonlóan) nincsen egyetértés a tekintetben, hogy mit is nevezünk okostelefonnak. Az említett oldalon van egy ilyen mondat: „Okostelefonnak (angolul smartphone) nevezzük a fejlett, gyakran PC-szerű funkcionalitást nyújtó mobiltelefonokat.” Ugorjunk vissza kicsit az időben, hogy kontextusba helyezhető legyen, mit értünk PC-szerű funkcionalitás alatt.

Voltak régen a vonalas telefonok, amikkel pont annyit tudtunk csinálni, mint amire kitalálták a szerkezetet: beszélgetni. Jöttek a hordozható, majd a ténylegesen mobil megoldások, melyek a beszélgetés mellett lehetőséget biztosítottak szöveges üzenetek küldésére is. Ezt az egyszerű, de nagyszerű plusz funkciót követték a különböző mindennapi jóságok. Úgy mint ébresztő, naptár, számológép, a 2000-es évek elején kapható mobiltelefonokban pedig már voltak játékok is.

E hordozható készülék nem csak a magánember számára hasznos, az üzleti világ is megtalálhatja vele kapcsolatban a számításait. Így történhetett meg az, hogy a 2000-es évek második felében a PDA-ként ismert, leginkább üzleti felhasználásra szánt eszközök lényegében összeolvadtak az addigra már mindennapos használati tárggyá váló mobiltelefonokkal.

2005 környékén még léteztek olyan PDA-k, melyek operációs rendszerének nevében utalás volt arra, hogy ez ugyan egy PDA, de már telefonálni is lehet vele.

2007-ben Steve Jobs bejelentette, hogy az Apple a számítógépek piacán túlra is terjeszkedni fog az iPhone névre keresztelt okostelefonjuk révén. Ez a bejelentés, és amit ezek után csinált az Apple, az elmúlt 10 évben felforgatta az iparágat.

Az olyan klasszikus gyártók, mint a Nokia, Motorola belebuktak az új irányba. Az Apple, akinek releváns iparági tapasztalata nem volt, mára a mobiltelefónia profitvadásza lett. Ugyan nem ők adják el darabra a legtöbb készüléket, mégis, az iparág profitjának legnagyobb része náluk landol.

Szóval, a PDA-k tekinthetők az okostelefonok elődjének, és egy PDA pont arra lett tervezve, hogy hasonló funkcionalitást biztosítson, mint egy számítógép. A naptárunk teljeskörű kezelése, e-mailek fogadása és küldése, böngészés az interneten, különböző fejlesztőktől származó programok futtatásának lehetősége, stb, stb.

Az okosmobil egy számítógép lehetőségeit, és ma már konkrétan azzal összevethető teljesítményt rejt magában (nyilván a felsőkategóriás készülékekre gondolok). Tetszőleges fejlesztőktől származó programok telepíthetők rá, így akár egy számítógép, a felhasználójának célja mentén „okosítható”.

Okos mobil, hülye ember? részletei…